Hvad vil du klage over?
Her kan du se, hvem du skal tage fat i, hvis du vil klage. Det kommer an på, hvad du vil klage over.
Har du fået forkert medicin eller mangelfuld rådgivning?
Hvis du mener, at dit apotek har udleveret forkert medicin eller ydet en forkert eller mangelfuld rådgivning, kan du klage til Styrelsen for Patientklager.
Styrelsen for Patientklager tager stilling til, om apoteket har handlet fagligt korrekt.
Har apoteket begået andre fejl?
Mener du, at apoteket har begået andre (også mere formelle) fejl, kan du klage til Lægemiddelstyrelsen, som fører tilsyn med, at apotekerne overholder gældende lovgivning.
Klager kan vedrøre alt fra priser til apotekets beregning af sygesikringstilskud samt
substitution (det vil sige udlevering af et tilsvarende men lægemiddel end det ordinerede).
Har du lidt økonomisk tab?
Styrelsen for Patientklager og Lægemiddelstyrelsen kan give apotekeren/apotekspersonalet en påtale, hvis du har ret i din klage. Men det udløser ikke i sig selv en erstatning.
Mener du, at du har lidt et økonomisk tab på grund af apotekets handlemåde, må krav om erstatning rejses direkte overfor apotekeren.
Er du utilfreds med apotekets opførsel eller sprogbrug?
Styrelsen for Patientklager og Lægemiddelstyrelsen tager ikke stilling til klager over apotekets almindelige kundeservice (opførsel, sprogbrug med videre).
Klager af den karakter må rettes til apotekeren. Du kan også klage til Apotekernævnet.