Artboard 1
Sundhed

B12-vitamin

B12-vitamin er vigtigt for, at menneskets DNA fungerer, som det skal. Vegetarer, bør tage B12-tilskud.

Hvilke fødevarer indeholder B12-vitamin?

Der findes meget B12-vitamin i lever, æg, kød og kødprodukter. Der findes også en smule i mælk.

Vitaminet findes ikke i planter, kun i dyriske levnedsmidler.
Dyret fik i øvrigt B12-vitamin fra de bakterier, der normalt findes i dyrets tarm.

Hvilken funktion har B12-vitamin?

Vitaminet er nødvendigt for normal funktion af DNA (arvematerialet) i kromosomerne i cellerne. I denne funktion deltager også folat (også kaldet fol- eller folinsyre).

Vitaminet er også nødvendigt for en normal nervefunktion.

Ved større enkeltdoser end 2 mikrogram vil kun 1 % optages. B12-vitamin oplagres i leveren og depoterne dér vil normalt kunne vare i mange år.

Hvad sker der, hvis du mangler B12-vitamin?

Hos mennesket er der et effektivt genbrug af vitaminet. Mangel udvikles derfor langsomt, hos vegetarer (som ikke indtager noget B12-vitamin gennem kosten) ofte først efter 20-30 år. Mangel medfører en speciel blodmangel (som hedder perniciøs anæmi), der også kan være ledsaget af gangbesvær pga. ødelæggelse af nervebanerne i rygmarven.

Hvornår skal du tage B12-vitamin?

Ved blodmangel (perniciøs anæmi). B12-vitamin bruges desuden ofte til at modvirke træthed og nedtrykthed hos ældre, men der er ingen undersøgelser, der har vist, at vitaminet har en sådan virkning.

Hvis du er vegetar, bør du tage B12-vitamin som tilskud.

Må du tage B12-vitamin sammen med….?

Optagelsen nedsættes ved samtidig indtagelse af lægemidlet 5-aminosalicylsyre, der bruges i forbindelse med betændelse i tarm-væggen.

Må du tage B12-vitamin, hvis du er gravid eller ammer? 

Der er ikke beskrevet bivirkninger hos foster eller nyfødt ved indtagelse af B12-vitamin af gravide eller ammende.