Artboard 1
Sundhed

B2-vitamin (riboflavin)

B2-vitamin, eller riboflavin, som det også kaldes, hjælper kroppens celler med at producere energi.

Generelt om B2-vitamin

Riboflavin har en kraftig gul farve (’flavus’ betyder gul på latin) og bruges som et naturligt farvestof af levnedsmiddelindustrien.
B2-vitamin er følsomt over for lys.
Voksne anbefales mellem 1,2 og 1,7 mg om dagen. Den daglige indtagelse gennem kosten er høj, omkring 1,5-2 mg. 

Hvilke fødevarer indeholder B2-vitamin?

Mælk er det levnedsmiddel, der yder det største bidrag til kostens indhold af riboflavin. Andre gode kilder er indmad, kød og bælgfrugter.

Hvilken funktion har B2-vitamin?

Riboflavin er nødvendigt for cellernes energiproduktion.
Riboflavin optages, som de andre B-vitaminer, højt i tyndtarmen. Omkring 50 % af en enkeltdosis optages. Ganske som de øvrige B-vitaminer i øvrigt, udskilles det igen ganske hurtigt via urinen.

Hvad sker der, hvis du mangler B2-vitamin?

Mangelsymptomer er udslæt, sårdannelser i mundvigene og blodmangel.

Hvornår skal du tage B2-vitamin?

Isoleret mangel på riboflavin forekommer stort set ikke. Som regel vil der være tale om en mangel på flere af B-vitaminerne, hvorfor behandling med alle B-gruppens vitaminer altid bør gives.

Hvilke bivirkninger har B2-vitamin?

Store doser tåles uden bivirkninger. B2-vitamin er vandopløseligt og det udskilles derfor let med urinen.

Må du tage B2-vitamin, hvis du er gravid eller ammer?

Ja, det kan sagtens indtages under graviditet og amning.