Artboard 1
Sundhed

Fiskeolie

Hvis du spiser fed fisk og grønne grøntsager får du nok af de vigtige lange flerumættede n-3 fedtsyrer.

Generelt om fiskeolie

Fiskeolie har et højt indhold af langkædede n-3 fedtsyrer (også kaldet omega-3 fedtsyrer).
Fedtsyrerne i fisk og fiskeolie består af lange kæder, som er opbygget af 20-22 kulstofatomer, medens de fedtsyrer, der fx findes i kød, mejeriprodukter og planteolier er opbygget af 18 kulstofatomer eller færre.
Der er desuden det specielle ved fiskeoliens fedtsyrer, at de indeholder mange (5-6) dobbeltbindinger. De mange dobbeltbindinger betyder, at de er stærkt umættede, eller med et andet ord flerumættede.

EPA og DHA

De to vigtigste langkædede fedtsyrer i fiskeolie benævnes eikosapentaensyre (EPA) og dokosahexaensyre (DHA).
n-3 fedtsyrer er livsnødvendige for mennesket og skal derfor være til stede i små mængder i vores kost. I en almindelig dansk kost dækkes behovet for n-3 fedtsyrer hovedsageligt af n-3 fedtsyrer fra planter (grønne grøntsager, olier og margariner).

Hvilke fødevarer indeholder fiskeolie?

Fiskeolie findes naturligt i fisk og andre dyr, som lever i havet, fx sæler og hvaler. Fede fisk og fiskelever har det største indhold af n-3 fedtsyrer.
Indholdet i fede fisk som fx hellefisk, laks, makrel og sild, er 500-750 mg/100 g, medens indholdet i magre arter, som fx torsk, rødspætte og tun, er mindre end 250 mg/100 g. 

Hvilken funktion har fiskeolie?

Fiskeolie indgår i komplicerede mekanismer i stofskiftet, hvor fedtsyrerne gennem en række trin omdannes til andre stoffer, kaldet eikosanoider, som har mange forskellige funktioner i kroppen.
Bl.a. kan eikosanoider dæmpe betændelsesreaktioner.
Fiskeolier nedsætter også blodets indhold af triglycerid, som er en type fedt i blodet, der øger risikoen for hjertesygdom.
Mængden af DHA- og EPA-fedtsyrer øges hos fosteret i takt med nervesystemets udvikling. Det tyder derfor på, at disse fedtsyrer er vigtige for fosterets udvikling af hjernen og synet.

Hvad sker der, hvis du mangler fiskeolie?

Symptomer i form af hudforandringer kan ses ved meget lave indtagelser af n-3 fedtsyrer, men egentlige mangelsymptomer er yderst sjældne i den danske befolkning.

Hvornår skal du tage fiskeolie?

  • Hvis du har kronisk leddegigt, kan fiskeolie lindre dine smerter.
  • Ved tarmbetændelse og hudsygdomme som psoriasis er virkningen mere usikker.
  • Hvis du har forhøjet blodtryk, kan 1 gram n-3 fedtsyre dagligt have en beskeden, men relevant, blodtryksnedsættende effekt.
  • Hvis du har forhøjet indhold af triglycerider i blodet.
Flere undersøgelser har desuden vist, at 1 g fiskeolier dagligt kan nedsætte risikoen for død efter en blodprop i hjertet samt nedsætte risikoen for, at man får en ny blodprop med omkring 25 %. 

Hvilke bivirkninger har fiskeolie?

  • Store doser fiskeolie giver fiskesmag og -opstød.
  • Enkelte undersøgelser har vist, at sårhelingen kan tage længere tid.
  • En nordisk arbejdsgruppe har anbefalet, at indtagelsen af n-3 fedtsyrer ikke bør overstige 3 g/dag.
  • Fiskeolie er et fedtstof og bidrager derfor til energiindtagelsen. De fleste undersøgelser har da også vist en let vægtstigning ved tilskud af fiskeolier.

Må du tage fiskeolie sammen med….?

Du skal være forsigtig med fiskeolie, hvis du tager blodfortyndende midler – fiskeolie kan nemlig forstærke den blodfortyndende effekt. Spørg din læge, om du må tage fiskeolie.
Vær opmærksom på, at høj indtagelse af n-3 fedtsyrer (og andre flerumættede fedt-syrer) øger dit behov for E-vitamin.

Må du tage fiskeolie, hvis du er gravid eller ammer?

Danske undersøgelser tyder på, at tilskud af n-3 fedtsyrer kan forlænge graviditeten med nogle få dage. Da sikkerheden ved behandling med fiskeolie under graviditet ikke er fuldt klarlagt, anbefales ikke tilskud til gravide. 
n-3 fedtsyrer udskilles i modermælken.

Generelt

Endelig er deres første dobbeltbinding placeret "langt fremme" i kulstofkæden, mere præcist mellem det 3. og 4. kulstofatom, når man tæller fra den ende i fedtsyren, hvor methylgruppen sidder. Det er grunden til 3-tallet i benævnelsen n-3.