Artboard 1
Sundhed

Jern

Jern er vigtigt for kroppens evne til at transportere ilten rundt i blodet: Jernmangel er meget normalt i Danmark, især blandt kvinder.

Generelt om jern

Det samlede indhold af jern i kroppen er normalt 30-40 mg per kg legemsvægt: To tredjedele i de røde blodceller, en tredjedel i kroppens organer.
Kroppen taber hele tiden jern. Mest hos kvinder, når de har menstruation. Derfor har kvinder et øget behov for jern i forhold til mænd.
Børn i 1-2 års alderen og teenagere har også et stort behov for jern, fordi de vokser så meget. Også graviditet øger jernbehovet betragteligt.

Hvilke fødevarer indeholder jern?

Jern findes i rige mængder i:

  • indmad
  • kød
  • fisk
  • kornprodukter
  • grønne grøntsager
  • bælgfrugter
  • tørret frugt.
Kostens jern kan inddeles i 2: Hæmjern i indmad, kød og fisk og nonhæmjern i vegetabilske produkter.
Optagelsen er høj for hæmjerns vedkommende, fra 5 til 35 % og en del lavere for nonhæmjern, fra 2 til 20%.
I en dansk gennemsnitskost indtages omkring 10 % i form af hæmjern og 90 % i form af nonhæmjern.

Andre fødevarer påvirker optagelsen

Mange forskellige stoffer i kosten har indflydelse på optagelsen af kostens jern: 
C-vitamin øger kroppens optagelse af jern, mens mælkens calcium, polyfenoler i rødvin og te samt kostfibre nedsætter kroppens optagelse af jern. 

Hvilken funktion har jern?

Jern indgår i blodcellernes farvestof hæmoglobin, som transporterer ilt fra lungerne rundt til kroppens celler.
Der findes et tilsvarende jernholdigt stof i musklerne (myoglobin) med i princippet samme funktion, nemlig iltbinding og transport.
Jern er også nødvendigt for en række af kroppens enzymer bl.a. nogle, der deltager i det antioxidative forsvar. 

For meget jern er ikke godt

Det meste jern, både depotjernet og jernet i de røde blodceller og i musklerne, er bundet til proteiner.
Hvis der indtages store doser jern, vil en del af dette jern optræde frit i kroppen. Frit jern kan under disse omstændigheder tværtimod øge dannelsen af frie radikaler (se antioxidanter) i organismen.

Hvad sker der, hvis du mangler jern?

Jernmangel ses hos omkring en tredjedel af kvinder i 20-40 års-alderen og 15 % af alle teenage-piger.
Omkring 75 % af danske kvinder har ikke jerndepoter nok til at gennemgå en normal graviditet uden at få jernmangel. 
Undersøgelser tyder på, at nedsat jernindhold, uden en ledsagende blodmangel, kan give symptomer: Hos børn bl.a. forsinket psykisk og motorisk udvikling, hos yngre kvinder nedsat indlæringsevne.

Symptomer på moderat til svær blodmangel:

  • træthed
  • hovedpine
  • svimmelhed
  • hjertebanken
  • åndenød.
Blodmangel ses hos 2-5 % af fødedygtige kvinder. 

Hvornår skal du tage jern?

Ved jernmangel anbefales dagligt 200 mg jern til voksne og 2-3 mg jern/kg til børn. Når hæmoglobinniveauet er normalt, bør jernbehandlingen fortsætte 3-6 måneder, til jerndepoter er fyldte.
  • gravide anbefales jerntilskud på 40-50 mg/dag fra 10. graviditetsuge.
  • børn i alderen 6 til 12 måneder anbefales 8 mg jern dagligt. (Bør kun undlades, hvis barnet får 400 ml modermælkserstatning, tilskudsblanding eller industrielt fremstillet vælling).
  • For tidligt fødte børn anbefales fra 4 uger til 12 måneder ca. 8 mg jern dagligt.

Hvilke bivirkninger har jern?

  • mavesmerter
  • kvalme
  • forstoppelse
  • sort afføring
Langvarigt jerntilskud kan give ophobning af jern i organismen og muligvis fremme dannelsen af de stærkt aktive frie radikaler (se antioxidanter). I den forbindelse har jern også været mistænkt for at øge risikoen for kræft og blodprop i hjertet. 

Ved alvorlig overdosis

Ved akut overdosering er symptomerne mavesmerter, opkastninger og diarré, som ofte er blodige. Dosis over 30 mg jern/kg kan give symptomer, og ved dosis på over 60 mg/kg kan symptomerne være alvorlige.
Dødelig dosis er normalt noget højere, 200-250 mg/kg kropsvægt. Jernforgiftning er en af de hyppigste lægemiddelforgiftninger (specielt hos børn). Den er, som det kan forstås, ikke ufarlig og kræver altid akut hospitalsindlæggelse.

Må du tage jern sammen med….?

Mange metaller, herunder også jern, binder sig til tetracykliner (en gruppe antibiotika) og nedsætter deres optagelse med op til 50 %. Der bør derfor gå mindst 3 timer mellem indtagelsen af tetracykliner og jern. 
Høje indtagelser af calcium og mangan hæmmer jernoptagelsen, medens C-vitamin øger optagelsen af jern, specielt ved jernmangel. 
Ved samtidig indtagelse af jernpræparater, disulfiram, bisfosfonater (fx alendronat) eller penicillamin nedsættes optagelsen. 

Må du tage jern, hvis du er gravid eller ammer?

Ja, det må du godt.