Artboard 1
Sundhed

Niacin

Niacin hører til gruppen af B-vitaminer. Niacin medvirker i kroppens energistofskifte.

Generelt om niacin

B-vitaminet niacin omfatter to kemiske forbindelser, som har lige stor virkning som vitamin: nikotinsyre og nikotinamid. 

En aminosyre, der hedder tryptofan, og som findes i kosten, kan omdannes til niacin i kroppen.

Da niacinbehovet kan dækkes på flere måder udtrykkes niacinindholdet i levnedsmidler og i kosten i niacinækvivalenter. 

Den anbefalede daglige indtagelse er 13-20 mg niacinækvivalenter og hos børn 10-15 niacinækvivalenter, en mængde, som langt de fleste danskere indtager gennem kosten.

Hvilke fødevarer indeholder niacin?

Kød, fisk og kornprodukter er rige på niacin, som i øvrigt også findes i de fleste fødevarer.

Hvilken funktion har niacin?

Niacin indgår som en nødvendig komponent i enzymer i energistofskiftet.
Optagelsen fra tarmen er komplet op til en enkeltindtagelse på 4 gram. Overskydende niacin udskilles i urinen efter omdannelse i leveren.

Hvad sker der, hvis du mangler niacin?

Mangler du niacin, risikerer du at få sygdommen pellagra: Fra italiensk: pelle = hud, agra = ru.

Den giver udslæt på de steder af kroppen, som udsættes for sollys, samt opkastning, diarré og psykiske symptomer.

Hvilke bivirkninger har niacin?

Alle de registrerede niacin-præparater, der er, indeholder nikotinamid. Og indtagelse af nikotinamid er ikke forbundet med overdoseringssymptomer. 

Må du tage niacin, hvis du er gravid eller ammer? 

Du må godt tage niacin, mens du er gravid eller ammer.