Chat with us, powered by LiveChat Få mere at vide om apotekets sundhedstilbud og servicemål

Værd at vide om Faaborg Løve Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Medicin

Sundhed og forebyggelse

  • Antistoftest for COVID-19
  • Instruktion i selvmåling af blodsukker
  • Lyntest for COVID-19
  • Rygestop
  • Sundhedsfremmende ydelser

Vaccination

Kommuner og sundhedspersoner

Distribution

  • Køventetid
    Mål: 95 % af kunderne ekspederes indenfor 5 min. Max 5% af kunderne bør vente mere end 10 min
  • Ekspeditionstid
    måles kun på køventetid
  • Fejludlevering
    Mål: højst 0,02% fejl i forhold til antallet af ordinationer
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Mål: højst 5 fejl pr. år
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Mål: leveringsgrad på 98%

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mål: mindst 90 % af kunderne i målgruppen inviteres til dialog (receptpligtige lægemidler og håndkøbslægemidler)
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Forsendelseskunderne opfordres til at kontakte apoteket telefonisk, hvis der er spørgsmål om medicinen. Hvis der er vigtig information om deres medicin, gives der skriftlig information i pakken.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Sten Grønved Nielsen
  • Apotekets farmaceuter
    3
  • Apotekets farmakonomer
    5
  • Apotekets farmakonomelever
    2
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    3

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Parkering lige udenfor center, adgang for elkørestol, rullestolsbrugere, rollatorer m.m
  • Andre servicetiltag for handicappede
    Parkering lige udenfor center, adgang for elkørestol, rullestolsbrugere, rollatorer m.m

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 91,1% 5,9% 3,0%
Landsgennemsnit 81,4% 12,4% 6,2%
Dosispakket medicin Apoteket 75,5% 9,7% 14,9%
Landsgennemsnit 81,8% 8,7% 9,5%
Oplysningerne vedrører perioden fra januar 2022 til juni 2022

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes