Værd at vide om Gilleleje Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Eftersyn af skibsmedicinkister
  • Genordination
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation
  • Undervisning af personale på plejehjem, botilbud og hjemmepleje

Andre ydelser

  • Kvalitetscertificeret

Distribution

  • Køventetid
    Den gennemsnitlige ventetid for apotekets kunder skal være under 5 minutter og højst 5 % af kunderne må vente mere end 10 minutter.
  • Køventetid, målopfyldelse
    Periode: Uge 20 2022 -mål nået. Uge 41 2021 -mål ikke nået.
  • Fejludlevering
    Der må højst være 1 fejl pr. 10.000 udleverede receptlægemidler - dvs. højst 0,01 %
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    Periode: December 2021 til 10. maj 2022 -mål nået. 11. maj 2021 til 30. november 2021 - mål nået.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Der må højst være 1 fejl pr. 1.000 udleverede dosispakkede lægeidler - dvs. 0,1 %
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    Periode: December 2021 til 10. maj 2022 -mål nået. 11. maj 2021 til 30. november 2021 - mål nået.
  • Servicegrad (leveringsevne)
    I mindst 97 % af de tilfælde kunden efterspørger et apoteksforbeholdt lægemiddel, skal apoteket kunne efterkomme kundens efterspørgsel umiddelbart.
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Periode: Uge 24 2022 -mål nået. Uge 50 2021 -mål nået.

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Apoteket følger Danmarks Apotekerforenings Sektorkrav til rådgivning. Mindst 90 % af alle apotekets kunder inviteres til dialog og får efterfølgende tilpasset rådgivning og information.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    Periode: Uge 10 2021 (recept, håndkøb, dosis) -mål nået.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Alle forsendelseskunder tilbydes faglig rådgivning ved skriftlig information, der opfordrer kunderne til at kontakte apoteket ved behov for information og rådgivning og i alle tvivlstilfælde. Faguddannet personale kan kontaktes i apotekets åbningstid.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Periode: Uge 10 2021 -mål nået.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Karl Johan Neergaard, farmaceut
  • Apotekets farmaceuter
    2
  • Apotekets farmakonomer
    11
  • Apotekets farmakonomelever
    5
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    4

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Ja

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 80,3% 15,2% 4,5%
Landsgennemsnit 81,8% 11,7% 6,5%
Dosispakket medicin Apoteket 78,0% 11,0% 11,0%
Landsgennemsnit 82,7% 9,1% 8,2%
Oplysningerne vedrører perioden fra oktober 2021 til marts 2022

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes