Få mere at vide om apotekets sundhedstilbud og servicemål
Artboard 1

Værd at vide om Herning Løve Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation

Andre ydelser

  • Brystpumpeudlejning
  • Kompressions- og støttestrømper

Distribution

  • Køventetid
    Gennemsnitlig ventetid på under 5 minutter og maksimalt 5% af kunderne må vente mere end 10 minutter
  • Køventetid, målopfyldelse
    Gennemsnitlig ventetid 3,30 minutter og 2% af kunderne har ventet mere end 10 minutter (1. kvartal 2019)
  • Ekspeditionstid
    Idet Herning Løve Apotek har direkte ekspedition og apoteket har varerobotter, er der alene fastsat servicemål for køventetid
  • Fejludlevering
    Sat til 0,02% ved receptekspedition
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    0,01% for 2. halvår 2018
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Højeste antal fejludleveringer for dosismedicin er sat til 0,02%
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    0,01% for 2. halvår 2018
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Skal være mindst 99% for receptordinerede lægemidler og mindst 99% for apoteksforbeholdte lægemidler og håndkøbslægemidler frihandel
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    99,30% for receptordinerede lægemidler og 99,78% for apoteksforbeholdte lægemidler og håndkøbslægemidler frihandel (målt i uge 4 2019)

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mindst 95% af kunderne i skranken tilbydes information og/eller rådgivning
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    Ekspedition efter recept: 97 %. Dosisdispenserede lægemidler: 100%. Håndkøbslægemidler: 99%. Naturlægemidler, stærke vitaminer og mineraler, frihandelsvarer: 98%. Målt april 2018
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Modtager altid oplysning om evt. substitution og 2 gange årligt medsendes informationsseddel vedr. evt. faglige spørgsmål til medicinen
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Målt april 2018: 100% af kunderne der henvendte sig pr. telefon vedrørende forsendelser er blevet tilbudt/har modtaget rådgivning. Informationsseddel udsendt januar og august 2018

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Henrik Krog Jensen
  • Apotekets farmaceuter
    3
  • Apotekets farmakonomer
    20
  • Apotekets farmakonomelever
    5
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    5

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Handicapvenlig indgang

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 61,1% 30,6% 8,3%
Landsgennemsnit 77,1% 14,8% 8,1%
Dosispakket medicin Apoteket 74,1% 11,4% 14,5%
Landsgennemsnit 79,8% 10,1% 10,1%
Oplysningerne vedrører perioden fra oktober 2018 til marts 2019

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes