Artboard 1

Værd at vide om Frederiksberg Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Lægemidler

  • Tjek på inhalation
  • Undervisning af personale på plejehjem, botilbud og hjemmepleje
  • Dosisdispensering
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom

Info

  • Kvalitetscertificeret

Andre ydelser

  • Influenzavaccinationer
  • Apovac

Distribution

  • Køventetid
    Vi ønsker at betjene vores kunder hurtigst muligt og ønsker også forståelse for, at god rådgivning kan tage tid. Målet er en gennemsnitlig ventetid på under 5 minutter. Det er vores hensigt, at 95 % af alle kunder bliver ekspederet inden for 10 min.
  • Køventetid, målopfyldelse
    98,7 % af kunderne venter mindre end 10 minutter. Den gennemsnitlige ventetid er 2,3 minutter (apr-jun 2019)
  • Fejludlevering
    Vi tilstræber, at der ikke sker fejl, men når der sker fejl, bliver de registreret, analyseret og vurderet for at opnå læring samt foretage mulig kvalitetsforbedring. Grænseværdien for fejl er 2 fejl pr. 10.000 ordinationer (0,02 %)
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    I første halvår af 2018 var fejlprocenten 0,005 %
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Fejludleveringer ved dosisdispensering hører under de generelle mål for fejludleveringer på højst 0,02 %
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    Ingen fejl registreret i 2017 og 2018(aug)
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Vi tilstræber at have de varer på lager, som efterspørges. Hvis det skulle ske, at vi ikke har varen hjemme, sørger vi for at have den hjemme til dagen efter. Målet er altid at have minimum 97,0 % af lægemidlerne hjemme, når den ønskes afhentet.
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Vi har målt en servicegrad på 98,1 % (marts 2019)

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mindst 95% af kunderne inviteres til dialog (opfyldt krav i Sektorkrav til skrankerådgivning)
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    88 % af kunderne inviteres til dialog (juli 2018)
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Forsendelseskunder modtager med patientkvitteringen kortfattet skriftlig generel information og opfordres til at kontakte apoteket ved tvivlsspørgsmål.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Patientkvittering sendes med til alle forsendelseskunder.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Lone Aagaard
  • Apotekets farmaceuter
    2 farmaceuter tilknyttet hovedapotek og filial
  • Apotekets farmakonomer
    3
  • Apotekets farmakonomelever
    1
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    1

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 85,5% 8,1% 6,4%
Landsgennemsnit 81,3% 12,6% 6,1%
Dosispakket medicin Apoteket 78,4% 7,9% 13,7%
Landsgennemsnit 85,1% 8,1% 6,8%
Oplysningerne vedrører perioden fra oktober 2019 til marts 2020

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes