Få mere at vide om apotekets sundhedstilbud og servicemål
Artboard 1

Værd at vide om Odense Bolbro Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Medicingennemgang, få styr på medicinen
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation

Andre ydelser

  • Brystpumpeudlejning
  • Influenzavaccinationer

Distribution

  • Køventetid
    Gennemsnitlig ventetid under 5 min. Højst 5 % må vente mere end 10 min. Ventetidsmålsætningen skal på dagsbasis være opfyldt i apotekets normale åbningstid.
  • Køventetid, målopfyldelse
    Offentliggøres løbende på apoteket.dk
  • Fejludlevering
    Vi tilstræber, at der ikke sker fejl, men når der sker fejl, bliver de registreret, analyseret og vurderet for at kunne opnå læring samt foretage en mulig kvalitetsforbedring. Grænseværdien for fejl er 0,02 % i forhold til antal ordinationer.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    01.01.2017-31.12.2017: 0,015 %
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Vi tilstræber, at der ikke sker fejl i forbindelse med udlevering af dosispakket medicin. Fejl registreres, analyseres og vurderes på samme vis som en fejl som beskrevet ovenfor. Vores mål er, at der højest registreres 1 fejludlevering i forbindelse med d
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    01.08.2017-01.07.2018: 0 fejl
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Målet er altid at have minimum 98,0 % af lægemidlerne hjemme, når de ønskes afhentet (målt over en uge).
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    98,5 % i uge 25 , 2018

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Alle kunder inviteres til dialog uanset ærinde på apoteket og får tilpasset rådgivning på baggrund af en systematisk behovsafdækning. Apoteket følger Danmarks Apotekerforenings sektorkrav til skrankerådgivning.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    På baggrund af evaluering medio 2017, vurderes det at ca. 96 % af kunderne (både håndkøb og recept) inviteres til dialog. Måling i uge 39, 2017 viste at ca. 77% af dosiskunderne tilbydes rådgivning.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Information og skriftligt materiale sendes med varerne, hvis det findes relevant og altid ved substitution. Forsendelseskunder kan i hele apotekets åbningstid få telefonisk kontakt til faguddannet personale.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Mål opfyldt.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Ragnhild Birgitte Jensen
  • Apotekets farmaceuter
    1 farmaceut
  • Apotekets farmakonomer
    3-4 farmakonomer
  • Apotekets farmakonomelever
    1 farmakonomelev
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    2 øvrige medarbejdere

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Apoteket ligger i gadeniveau, dvs. let adgang for kørestole mv.
  • Andre servicetiltag for handicappede
    Udbringning af medicin

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 79,0% 14,2% 6,7%
Landsgennemsnit 77,1% 14,8% 8,1%
Dosispakket medicin Apoteket 87,0% 8,1% 4,9%
Landsgennemsnit 79,8% 10,1% 10,1%
Oplysningerne vedrører perioden fra oktober 2018 til marts 2019

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes