Artboard 1

Værd at vide om Slagelse Svane Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Kvalitetssikring af medicinhåndtering på plejehjem, hjemmeplejen og botilbud
  • Medicingennemgang, få styr på medicinen
  • Medicingennemgang, på plejehjem og hjemmeplejen
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Ryd op i medicinskabet
  • Tjek på inhalation
  • Undervisning af personale på plejehjem, botilbud og hjemmepleje

Forebyggelse og sundhedsfremme

  • Rygeafvænning (individuel)
  • Rygeafvænning, Kort samtale om rygning og rygestop

Andre ydelser

  • Brystpumpeudlejning
  • Genordination
  • Hudtypetest
  • Influenzavaccinationer
  • Kompressions- og støttestrømper
  • Kuliltemåling
  • Kvalitetssikring af medicinhåndtering
  • Rejsevaccinationer

Distribution

  • Køventetid
    Vores mål er at 75% af vores kunder skal ekspederes inden for 5 min, under 5% venter over 10 min.
  • Køventetid, målopfyldelse
    mål opfyldt
  • Fejludlevering
    0,01%
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    mål opfyldt
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    under 5 årligt
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    mål opfyldt
  • Servicegrad (leveringsevne)
    98,8%
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    mål opfyldt

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Alle har mulighed for at få rådgivning
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    Alle spørgsmål besvares
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Information vedr kontakt til apoteket på bagsiden af forsendelsesbilag
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Alle henvendelser besvares

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    1
  • Apotekets farmaceuter
    2
  • Apotekets farmakonomer
    10
  • Apotekets farmakonomelever
    4
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    4

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 88,6% 5,7% 5,8%
Landsgennemsnit 80,7% 12,9% 6,4%
Dosispakket medicin Apoteket 95,8% 3,7% 0,5%
Landsgennemsnit 85,3% 7,5% 7,3%
Oplysningerne vedrører perioden fra januar 2020 til juni 2020

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes