Artboard 1

Værd at vide om Taastrup Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom

Andre ydelser

  • Influenzavaccinationer

Distribution

  • Køventetid
    Gennemsnitlig ventetid 5 minutter og maksimalt 5 % af kunderne må vente mere end 10 minutter, opgjort pr. dag
  • Køventetid, målopfyldelse
    Gennemsnitsventetid 25, 2019, 2,1 min. og 1 % af kunderne venter i mere end 10 min.
  • Ekspeditionstid
    Apoteket har direkte ekspedition
  • Fejludlevering
    Højst 0,01 % fejludleveringer i forhold til antal ordinationer - svarende til højst 1 fejludlevering pr. 10.000 ordinationer.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    0,005 % 2018
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Højst 0,01 % fejludleveringer i forhold til antal ordinationer
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    0,005 % i forhold til antal ordinationer i 2018
  • Servicegrad (leveringsevne)
    98 % af de receptekspederede pakninger til enkelpersoner skal være på lager, når kunden ønsker at afhente dem.
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Okt. 2019: 98,1 % af receptekspederede pakninger, der efterspørge er på lager

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Det tilstræbes at alle kunder, der henter håndkøbsmedicin, naturlægemidler, stærke vitaminer og mineraler samt frihandelsvarer til egenomsorg indenfor sundhed og sygdom samt receptpligtigt medicin til eget eller eget barn modtager tilbud om rådgivning.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    Okt. 2019: 97,9 % for receptkunder, 85,7 % for dosiskunder og 99,1 % HK-Kunder.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Information gives via forsendelsesbilag og indlægssedler, som følger lægemiddelpakningerne. Yderlige oplysninger om lægemidlerne fås ved henvendelse til apoteket. Der er mulighed for telefonisk kontakt med faguddannet personale i hele åbningstiden.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Alle forsendeleskunder modtager et forsendelsesbilag og tilbydes relevant faglig rådgivning og information når de kontakter apoteket

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Peter Kielgast
  • Apotekets farmaceuter
    3 Farmaceuter
  • Apotekets farmakonomer
    10 Farmakonomer
  • Apotekets farmakonomelever
    3 Farmakonomelever
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    2 servicemedarbejdere

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Apoteket har kørestolsadgang såvel fra hovedindgang som bagindgang. Apoteket har handicapparkering ved bagindgang.
  • Andre servicetiltag for handicappede
    Blinde kan om ønsket betjenes fra siddeplads. Døve informeres skriftligt om nødvendigt.

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 75,0% 16,2% 8,8%
Landsgennemsnit 80,1% 13,8% 6,1%
Dosispakket medicin Apoteket 93,3% 3,8% 2,9%
Landsgennemsnit 84,1% 8,4% 7,5%
Oplysningerne vedrører perioden fra april 2019 til september 2019

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes