Artboard 1

Værd at vide om Tommerup Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Lægemidler

  • Tjek på inhalation
  • Dosisdispensering
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom

Info

  • Kvalitetscertificeret

Andre ydelser

  • Brystpumpeudlejning
  • Influenzavaccinationer
  • Apovac

Distribution

  • Køventetid
    Som ekspeditionstid
  • Køventetid, målopfyldelse
    Som ekspeditonstid-målopfyldelse
  • Ekspeditionstid
    90% af apotekets kunder skal være ekspederet indenfor 5 minuttter. De resterende 10% skal være ekspederet indenfor 10 minutter, med mindre andet er aftale med kunden.
  • Ekspeditionstid, målopfyldelse
    Ved observationer i foråret 2019 blev 100% af apotekets kunder kontaktet indenfor 5 min. - Servicemål overholdt
  • Fejludlevering
    Der højst tilladte antal fejludleveringer er tre udaf 20.000 ekspeditioner
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    Ved seneste opgørelse 1. halvår 2019 er konstateret 3 fejludleveringer udaf 42.000 ekspeditioner. Servimål overholdt
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Højst 2 fejludleveringer udaf 10.000 ekspeditioner.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    Der er ikke konstateret nogen fejludleveringer ved seneste opgørelse for 1. halvår 2019 Servicemål overholdt
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Leveringsgraden for apoteksforbeholdte lægemidler er 98%
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Ved måling uge 25/2019 var denne 98 % og i uge 26/2018 var den 98 Servicemål overholdt

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Minimum 90% af alle kunder, som præsenterer et symptom eller henter medicin til eget brug eller børn under 15 år inviteres til dialog og tilbydes rådgivning på minimum Basisniveau.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    I uge 19 og 20/2019 blev 95% af kunderne inviteret til dialog. Servicemål overholdt
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Til forsendelseskunder gives mulighed for telefonisk henvendelse til apoteket.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Ved alle telefoniske henvendelser ydes den efterspurgte rådgivning.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Yvonne Hummelmose
  • Apotekets farmaceuter
    3
  • Apotekets farmakonomer
    8
  • Apotekets farmakonomelever
    2
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    2

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Der er niveaufri adgang til apoteket til gavn for både hadicappede og småbørns familier med barnevogn.
  • Andre servicetiltag for handicappede
    Dørklokke ved indgang

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 88,3% 7,9% 3,8%
Landsgennemsnit 80,1% 13,8% 6,1%
Dosispakket medicin Apoteket 87,8% 10,6% 1,6%
Landsgennemsnit 84,1% 8,4% 7,5%
Oplysningerne vedrører perioden fra april 2019 til september 2019

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes