Artboard 1

Værd at vide om Aabybro Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation

Forebyggelse og sundhedsfremme

  • Blodtryksmåling og rådgivning

Andre ydelser

  • Fedtprocentmåling
  • Sundhedstjek

Distribution

  • Køventetid
    Ventetiden skal i gennemsnit være under 5 minutter, og højst 5% af kunderne må vente mere end 10 minutter
  • Køventetid, målopfyldelse
    Den gennemsnitlige vente tid var 2,8 minutter i uge 41, 2017 og 2,0% af kunderne ventede i mere end 10 minutter.
  • Ekspeditionstid
    Alle apoteker har direkte ekspedition og dermed forholdsvi kort ventetid
  • Fejludlevering
    Der må højst forekomme 0,02% fejludleveringer i forhold til det årlige antal ordinationer.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    0,04% i perioden 1/9-17 til 31/12-17. Vi overholder altså ikke vores mål i denne periode. Vi arbejder intensivt på at komme til det.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Der må højst være 1 fejludlevering pr. år samlet for alle 4 afdelinger.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    Vi havde 1 fejludlevering i 2017.
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Mindst 98% af kunderne kan ekspederes umiddelbart.
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Vi kunne levere lægemidlet med det samme til 98,23% af kunderne - målt i uge 48, 2017.

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mindst 95% af kunderne skal tilbydes rådgiving, der afhenter receptmedicin til eget brug, eget barn, herunder dosipakket medicin, samt håndkøbsmedicin og andre vare skal tilbydes rådgivning
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    98,87% af kunderne har fået tilbudt rådgning. Målt uge 46 2016
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Forsendelseskunderne modtage et informationsblad (bagsiden af forsendelsesbilaget) som bla anbefaler at man læse indlægssedlerne på medicinen og at man kan henvende til apoteket for yderligere information
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    100% af forsendelseskunder tilbydes rådgiving (målt i uge 44 2016)

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Christina Weidemann Pedersen
  • Apotekets farmaceuter
    Dorota Klimek; Hanna Vanisheuskaya; Abidirisak Iiman
  • Apotekets farmakonomer
    Michael Hasselgaard, Susanne Nielsen, Bodil Hansen, Sisse Træholt, Pia Houmann; Helle Bentzen; Amanda Hemmingsen
  • Apotekets farmakonomelever
    Katrine Ørskov, Vibeke Hansson, Helene Nør Andersen
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    Inger Jensen, Dorte Linnemann

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Ingen hindringer!

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 67,3% 25,1% 7,6%
Landsgennemsnit 76,7% 16,2% 7,1%
Dosispakket medicin Apoteket 71,8% 11,7% 16,6%
Landsgennemsnit 75,2% 11,9% 12,9%
Oplysningerne vedrører perioden fra januar 2018 til juni 2018

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes