Chat with us, powered by LiveChat Få mere at vide om apotekets sundhedstilbud og servicemål

Værd at vide om Haarby Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Distribution

  • Køventetid
    Den gennemsnitlige ventetid er under 5 minutter. 95 % af vores kunder må højst vente 10 minutter før ekspeditionen begynder.
  • Køventetid, målopfyldelse
    Målet er opfyldt.Gennemsnitlig ventetid er 1,7 min. 99,3 % venter mindre end 10 minutter.
  • Fejludlevering
    Der må højst konstateres 0,02 % fejl i forhold til antal ordinationer inden for de sidste 12 måneder.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    2022: Vi har haft 0,004 % fejl, hvilket svarer til 4 fejl på 100.000 ordinationer. Målet er opfyldt.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    • Der accepteres 0,02% fejl i forbindelse med dosispakket medicin.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    2022: Vi har haft 0,016% fejl. Målet er opfyldt.
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Receptordinerede lægemidler eller apoteksforbeholdte lægemidler skal være på lager i 98 % af tilfældene, beregnet i forhold til det totale antal ordinationer.
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Nov 2022: I 98,2% af ekspeditionerne har vi varen på lager, målet er opfyldt. I 99,7 % af håndkøbsekspeditionerne har vi varen på lager. Målet er opfyldt.

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    90 % af apotekets kunder, der henter håndkøbsmedicin, naturlægemidler, stærke vitaminer og mineraler samt receptmedicin til eget brug, bliver inviteret til dialog.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    2022: 99,9 % blev inviteret til dialog. Målet er opfyldt.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Information gives via indlæg ssedler, som følger lægemiddelpakningerne. Desuden opfordres til at kontakte apoteket ved tvivlsspørgsmål
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Målet er opfyldt.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekets farmaceuter
    2
  • Apotekets farmakonomer
    6
  • Apotekets farmakonomelever
    1
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    3

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 84,0% 12,1% 3,9%
Landsgennemsnit 82,0% 11,5% 6,5%
Dosispakket medicin Apoteket 84,7% 6,5% 8,8%
Landsgennemsnit 76,0% 12,3% 11,8%
Oplysningerne vedrører perioden fra januar 2024 til juni 2024

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes