Chat with us, powered by LiveChat Få mere at vide om apotekets sundhedstilbud og servicemål

Værd at vide om Apoteket HerningCentret

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Distribution

  • Køventetid
    Kundernes køventetid skal i gennemsnit være under 3 minutter. Det hører til undtagelsen,at du venter mere end 10 minutter (højst 5 kunder ud af 100 i den normale åbningstid)
  • Køventetid, målopfyldelse
    Se seneste måling på https://www.apoteket.dk/apoteker/herning-oestergades-apotek/apoteket-herningcentret
  • Ekspeditionstid
    Der er direkte receptekspedition hvilket betyder kunden ekspederes umiddelbart i forbindelse med fremkaldelse til skranken
  • Ekspeditionstid, målopfyldelse
  • Fejludlevering
    Der må højst ske fejl i 2 ud af 10.000 udleveringer
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    Ingen registrerede fejludleveringer (Marts 23)
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Der må højst ske 2 fejl om året i forbindelse med udarbejdelse og ajourføring af doseringskort til dosispakket medicin
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    Ingen fejl i 2022, hvorved mål er opfyldt
  • Servicegrad (leveringsevne)
    I 98 ud af 100 tilfælde har apoteket det efterspurgte lægemiddel på lager. Fortæl os hvis du ønsker, vi skal have et bestemt lægemiddel på lager
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    98,6% (Juni 2024)

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mindst 8 ud af 10 kunder tilbydes rådgivning i henhold til sektorkrav til rådgivning
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    91% (2020)
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Forsendelser sker fra Østergades Apotek
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekets farmaceuter
    1
  • Apotekets farmakonomer
    7
  • Apotekets farmakonomelever
    2
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    2

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Niveaufri adgang med fri indgang i et center. God plads til hørestolsbrugere
  • Andre servicetiltag for handicappede

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 88,7% 6,0% 5,3%
Landsgennemsnit 82,2% 11,5% 6,2%
Dosispakket medicin Apoteket 74,1% 16,2% 9,7%
Landsgennemsnit 78,4% 11,4% 10,3%
Oplysningerne vedrører perioden fra oktober 2023 til marts 2024

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes