Artboard 1

Værd at vide om Ålsgårde Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation
  • Undervisning af personale på plejehjem, botilbud og hjemmepleje

Andre ydelser

  • Eftersyn af skibsmedicinkister

Distribution

  • Køventetid
    Køventetiden må ikke overstige 5 min for 85 % af kunderne og 10 min for 2 % af kunderne. Gennemsnitsventetiden må ikke overstige 4 min.
  • Køventetid, målopfyldelse
    Den gennemsnitlige ventetid er 0:48 min målt i uge 8/2019
  • Ekspeditionstid
    Recepten ekspederes straks
  • Fejludlevering
    Det er apotekets mål, at der højst registreres 0,02 % fejludleveringer i forhold til det samlede antal receptordinationer, indenfor det sidste år.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    Antal fejludleveringer er målt til 0,01%
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Det er apotekets mål, at der højst registreres 0,02 % fejludleveringer
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    0 fejludleveringer registreret
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Leveringsgraden, forstået som den procentdel af de receptordinerede lægemidler som umiddelbart skal kunne udleveres, skal være mindst 98 %. Der måles over en uge.
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    Målt til 97,8 % i uge 11/2019

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mindst 80 % af kunderne i skranken inviteres til dialog med henblik på efterfølgende rådgivning og information.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    Målet er opfyldt
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Forsendelse foregår fra Axeltorvs Apotek

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Anne-Marie Kissmeyer
  • Apotekets farmakonomer
    3
  • Apotekets farmakonomelever
    2
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    1

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 68,9% 20,1% 11,0%
Landsgennemsnit 77,1% 14,8% 8,1%
Dosispakket medicin Apoteket 84,1% 6,0% 9,9%
Landsgennemsnit 79,8% 10,1% 10,1%
Oplysningerne vedrører perioden fra oktober 2018 til marts 2019

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes