Værd at vide om Prøvestens Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Eftersyn af skibsmedicinkister
  • Medicingennemgang, på plejehjem og hjemmeplejen
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation

Forebyggelse og sundhedsfremme

  • Influenzavaccinationer
  • Pneumokokvaccination

Distribution

  • Køventetid
    Kunderne må igennemsnit højst vente i 5 minutter. Det er højst 2 % af kunderne som venter mere end 10 min.
  • Køventetid, målopfyldelse
    uge 26 2020: Gennemsnit 1,0 min og 0% ventede mere end 10 minutter
  • Fejludlevering
    Højst fejl i 0,015% af ordinationerne.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    0,013%
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Højst 1 fejl i doseringskort pr. år
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    Vi har haft 2 fejl inden for det seneste år (fælles for Stengade og Prøvestenen)
  • Servicegrad (leveringsevne)
    98 %
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    98,0% for lægemidler målt i uge 25 2020

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    85 % af apotekets kunder der handler til sig selv eller til egne børn, skal indbydes til dialog. Information og rådgivning gives efter behov.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    Okt 19: Samlet for Prøvestens og Stengades apotek 74% af kunder med recept blev inviteret til dialog. Heraf fik 56% information/rådgivning 59% af dosiskunderne blev inviteret til dialog. Heraf fik 18% information/rådgivning 70% af håndkøbskunderne er invi
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    På bilag oplyses om mulighed for at få faglig rådgiovning om udsendt medicin
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    100% er informeret, der er ikke lavet undersøgelse på opkald relateret til forsendelser

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Heidi Lindgren
  • Apotekets farmaceuter
    1
  • Apotekets farmakonomer
    7
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    3

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Automatiske døre

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 82,8% 10,1% 7,0%
Landsgennemsnit 80,3% 12,9% 6,8%
Dosispakket medicin Apoteket 84,8% 11,9% 3,3%
Landsgennemsnit 82,6% 9,6% 7,9%
Oplysningerne vedrører perioden fra april 2021 til september 2021

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes