Chat with us, powered by LiveChat Få mere at vide om apotekets sundhedstilbud og servicemål

Værd at vide om Apoteket Smedelundsgade

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Distribution

  • Køventetid
    95 % af kunderne bliver ekspederet indenfor 10 minutter.
  • Køventetid, målopfyldelse
    Oktober-november 2020 blev 99,8% af kunderne ekspederet indenfor 10 minutter
  • Fejludlevering
    Højst 2 fejludleveringer pr. 10.000 receptekspeditioner.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Vi tilstræber 0 fejl i forbindelse med udarbejdelsen og ajourføring af doseringskort. En fejl vil blive registreret, analyseret og vurderet for at kunne opnå læring samt foretage en mulig kvalitetsforbedring
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Vi tilstræber, at have de varer på lager, som efterspørges. Vi modtager gerne ønsker om at få en vare på lager. Er varen ikke på lager, sørger vi for at få den eller tilsvarende hjem til næste dag. Målet er at have min. 98,2 % af lægemidlerne hjemme.

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Alle kunder inviteres til dialog. Alle kunder får tilbudt tilpasset rådgivning på baggrund af en systematisk behovsafdækning. Apoteket følger Danmarks Apotekerforenings Sektorkrav for skrankerådgivning.

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 85,6% 9,5% 4,9%
Landsgennemsnit 82,0% 12,3% 5,7%
Dosispakket medicin Apoteket 74,4% 5,1% 20,5%
Landsgennemsnit 80,3% 11,8% 7,9%
Oplysningerne vedrører perioden fra januar 2023 til juni 2023

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes