Artboard 1
Sundhed

Vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler er nødvendige for at holde kroppen i gang – men de kan ikke erstatte mad: De indeholder hverken kulhydrater, proteiner eller fedt.

Vitaminer og mineraler holder dig i gang

Vitaminer og mineraler er nødvendige for at holde alle kroppens funktioner i gang. Mangel på blot et enkelt vitamin eller mineral kan bringe kroppen ud af balance.

Livsvigtige vitaminer

Vitaminer er sammen med enzymer, nødvendige for korrekt optagelse og udnyttelse af maden og for vækst, udvikling, forplantning og mange andre funktioner. Derfor er de livsnødvendige.

Uundværlige mineraler

Mineralerne varetager mange forskellige funktioner i kroppen. Eksempelvis indgår calcium og fosfor i knogler og tænder, jern i blodet, og natrium og kalium er vigtige for cellernes funktion. Calcium er også vigtig i forbindelse med nerve- og muskelfunktioner.
 

2 vitamingrupper

Vitaminer kan inddeles i vand- og fedtopløselige. De vandopløselige vitaminer ophobes ikke i kroppen, så hvis der indtages mere, end der er behov for, udskilles overskuddet med urinen. Fedtopløselige K-, E-, D- og A-vitaminer kan dermed ophobes i lever og i fedtvæv. 

Ved overdreven brug (af især A- og D-vita¬min) kan de ophobes i så store mængder, at der er risiko for forgiftning. Er der mistanke om forgiftning fx fordi et barn har fået fat i en æske multivitaminer og har spist flere af dem, kan Giftlinjen kontaktes på tlf. 82 12 12 12.


Vandopløselige:

  • Thiamin (B1)
  • Riboflavin ( B2)
  • Niacin (B3)
  • Pantothensyre (B5)
  • B-vitaminerne B6 og B12
  • Folinsyre
  • Biotin
  • C-vitamin (Askorbinsyre)

Fedtopløselige:

  • K-vitamin
  • E-vitamin
  • D-vitamin
  • A-vitamin

De fleste danskere får nok vitaminer og mineraler

Langt de fleste danskere får tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler gennem den almindelige kost, hvis altså kosten er sund og varieret. Behovet for vitaminer og mineraler varierer dog med alder, køn og fysisk aktivitet, og der findes enkelte undtagelser, hvor visse personer ikke får nok D-vitamin, jern eller folinsyre.

Hvem har særligt behov for tilskud?

Nogle mennesker har mere brug for tilskud af vitaminer og mineraler end andre. Det gælder i særlig grad for:

  • personer, der spiser meget lidt eller meget ensidigt
  • kvinder i den fødedygtige alder med kraftige menstruationer skal tale med lægen om et eventuelt behov for jerntilskud
  • børn og voksne med mørk hud eller som går tildækket: tilskud af D-vitamin
  • ældre over 70 år samt plejehjemsbeboere: tilskud af D-vitamin og calcium
  • børn under 2 år: tilskud af D-vitamin
  • børn født før 37. uge eller børn med en fødselsvægt under 2500 gram skal have tilskud af jern
  • kvinder, der ønsker at blive gravide, samt kvinder i de første 12 uger af graviditeten: tilskud af folinsyre
  • gravide: tilskud af folinsyre, jern, D-vitamin og eventuelt calcium
  • personer med risiko for knogleskørhed: tilskud af D-vitamin og calcium.

Læs mere om særlige behov for vitaminer og mineraler

Er du i tvivl om, hvorvidt dit barn skal have tilskud af ekstra vitaminer eller mineraler? Så læs en uddybende artikel her. Vitaminer og mineraler til børn. 
Du kan også læse meget mere om Kalk og D-vitaminer her .
Er du gravid eller planlægger du at blive det, så læs mere om til skud af folinsyre  her.

Sådan får du vitaminer og mineraler nok

Hvis du vil have mere konkret hjælp til at sikre dig, at du og din familie får de vitaminer og mineraler, som I har brug for, så læs videre her:

Sammensæt et hovedmåltid, der giver din krop tilstrækkeligt med vitaminer og mineraler.
  • To dele frugt og grøntsager
  • To dele kartofler, ris, pasta og brød (gerne fuldkorn)
  • En del kød, fisk, fjerkræ, æg, ost og sovs.
  • Fisk bør være på menuen mindst to gange om ugen
  • Husk 600 gram frugt og grønt om dagen. Mindst halvdelen skal være grøntsager: Spis grønt til alle hovedmåltider, mens du spiser frugt og grønt som mellemmåltider.

Sådan skal du tage vitaminer og mineraler

Hvis du tager et vitamin- eller mineraltilskud, er det bedst at tage det sammen med et måltid for at sikre optagelsen af vitaminer og mineraler. 

Der er dog visse undtagelser:

  • Det er en god idé at indtage jern mellem måltiderne sammen med et glas appelsinjuice, da C-vitamin fremmer optagelsen af jern.
  • Optagelsen af vitaminer og mineraler kan ændres, hvis du samtidig indtager visse lægemidler. Er du i tvivl om dit lægemiddels betydning for optagelsen af vitaminer og mineraler, kan du spørge på apoteket.

Du kan godt få for mange vitaminer og mineraler

Det kan være farligt at indtage for store doser vitaminer og mineraler. Især de fedtopløselige vitaminer som A og D-vitamin. Store mængder af et mineral kan også give problemer, da det kan forrykke mineralernes indbyrdes balance. 

Har et barn fået fat i en æske multivitaminer og spist flere af dem, bør du ringe til Giftlinjen på telefon 82121212. 

FAQ om fiskeolie og ledsmerter:

  • Fiskeolier indeholder store mængder af de fedtsyrer man kalder n-3, eller omega-3 fedtsyrer. De indgår i vigtige processer i kroppen, fx. at opretholde et optimalt fungerende nervesystem. Der er specielt 2 omega-3-fedtsyrer man har fokus på når man taler om den gavnlige effekt af fiskeolie, og det er DHA og EPA, derfor skal man vælge et produkt med et højt indhold af disse. Hvis man vil opnå en betændelsesdæmpende effekt af fiskeolie, skal du som minimum indtage 2400 mg omega-3 dagligt.
    Det er usikkert om fiskeolie vil have en gavnlig effekt på dit ledbånd. Det afhænger af, hvor akut din skade er. Et skadet ledbånd skal have ro og genoptrænes langsomt igen, således at det bliver stærkere og dermed kan belastes igen uden af blive irriteret. Hvis du har været igennem sådan et forløb, og stadig har problemer, kan du godt tage et kig på din kost.
    Hvis man ønsker at anvende høje doser af fiskeolie og samtidig er i behandling med blodfortyndende medicin, er det en god idé at rådføre egen læge først.