Artboard 1
Sundhed

E-vitamin

E-vitamin er en antioxidant, der er meget vigtig for kroppens immunforsvar. Hos ældre kan det hæmme blodets evne til at størkne.

Generelt om E-vitamin

E-vitamin findes i 8 naturlige former, som alle har vitaminaktivitet i kroppen. Af disse har er det først og fremmest alfa-tokoferol, man får gennem kosten. 

Højt indhold af flerumættet fedt i kosten øger behovet for E-vitamin.

Hvilke fødevarer indeholder E-vitamin?

Planteolier og margarine er rige på E-vitamin, som også findes i nødder og æggeblomme.

E-vitamin bliver desuden tilsat en del fødevarer, fordi vitaminet er en antioxidant, der hindrer at fedtstofferne bliver harske. 

Hvilken funktion har E-vitamin?

E-vitamin er en meget effektiv antioxidant, som beskytter mod de ødelæggende virkninger af frie radikaler (se antioxidanter). 

E-vitamin stimulerer immunforsvaret, hæmmer sammenklumpning af blodplader og iltningen af kolesterol.

E-vitamin menes også, at kunne nedsætte skader på kromosomerne. Det er forklaringen på, at man har undersøgt om E-vitamin kunne være effektivt imod kræft. Alle disse funktioner har at gøre med E-vitamins antioxidative virkning. 

Udskillelsen sker relativt langsomt gennem galden (75 %), kun en mindre del udskilles gennem urinen.

Hvad sker der, hvis du mangler E-vitamin?

E-vitaminmangel er meget sjælden, og den opstår ikke ved at raske personer indtager for lidt E-vitamin. 

Ved forskellige meget svære sygdomme i tyndtarm og lever er der dog eksempler på, at mangel på E-vitamin har givet balanceforstyrrelser, gangbesvær, synsforstyrrelser og muskeltræthed.

Hvornår skal du tage E-vitamin?

Man har tidligere troet, at E-vitamin forebyggede blodpropper, men det har studier siden modbevist. Derfor er det kun ved svære, kroniske sygdomme i tarm, lever og bugspytkirtel, at man med sikkerhed har brug for ekstra E-vitamin. 

E-vitamin synes ikke at have nogen virkning ved Parkinsons sygdom, og det er også usikkert, om det virker mod Alzheimers og sukkersyge.

Hvilke bivirkninger har E-vitamin?

Bivirkninger er sjældne.

I en meget stor undersøgelse medførte indtagelse af 50 mg E-vitamin flere dødsfald som følge af hjerneblødning, og der er også undersøgelser, der har vist, at E-vitamin nedsætter modstandskraften mod infektioner.

Ved doser på mere end 3 gram om dagen kan der forekomme træthed, kvalme og mavesmerter. Endelig er det vist, at skjoldbruskkirtelhormonerne kan nedsættes, dog ikke så meget, at der udløses stofskiftesymptomer.

Må du tage E-vitamin sammen med….?

Paraffinolie og kolestyramin nedsætter optagelsen af E-vitamin og andre fedtopløselige vitaminer. E-vitamin (i doser på mere end 100 mg om dagen) kan øge virkningen af en blodfortyndingsbehandling.

Må du tage E-vitamin, hvis du er gravid eller ammer? 

Ja, det må du godt.