Artboard 1

Værd at vide om Aarhus Viby Apotek

Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.
Her kan du læse mere om apotekets sundhedstilbud og servicemål.

Info

  • Kvalitetscertificeret

Lægemidler

  • Dosisdispensering
  • Kvalitetssikring af medicinhåndtering på plejehjem, hjemmeplejen og botilbud
  • Medicinsamtale – Manglende medicinefterlevelse ved kronisk sygdom
  • Medicinsamtale – Nydiagnosticeret kronisk sygdom
  • Tjek på inhalation
  • Undervisning af personale på plejehjem, botilbud og hjemmepleje

Forebyggelse og sundhedsfremme

  • Blodtryksmåling og rådgivning

Andre ydelser

  • Hudtypetest
  • Influenzavaccinationer
  • Rejsevaccinationer

Distribution

  • Køventetid
    Vores gennemsnitlige ventetid er under 5 min. 95 % af vore kunder ekspederes inden for 10 minutter. Samtlige kunder ekspederes inden for 15 minutter.
  • Køventetid, målopfyldelse
    Ventetiden måles dagligt. Se resultater ved opslag i apoteket eller på apoteket.dk under ventetider.
  • Fejludlevering
    Der må højst registreres 2 fejl pr. 10.000 udleverede receptlægemidler - dvs. højst 0,02%.
  • Fejludlevering, målopfyldelse
    0,02 % (december 2017 - maj 2018)
  • Fejludlevering ved dosisdispensering
    Der må højst registreres 2 fejl pr. 10.000 udleverede dosispakkede lægemidler - dvs. højst 0,02%.
  • Fejludlevering ved dosisdispensering, målopfyldelse
    0,04 % (december 2017 - maj 2018). Her har vi ekstra fokus.
  • Servicegrad (leveringsevne)
    Vores kunders efterspørgsel efter lægemidler skal i mindst 98 % af tilfældene kunne opfyldes umiddelbart
  • Servicegrad (leveringsevne), målopfyldelse
    98,6 % (uge 3 2019)

Rådgivning og information

  • Faglig rådgivning og information i skranken
    Mindst 90% af vores kunder i skranken til receptpligtig medicin inviteres til dialog. Mindst 75 % af vores kunder i skranken til håndkøbsmedicin og til dosismedicin inviteres til dialog.
  • Faglig rådgivning og information i skranken, målopfyldelse
    94,4 % blev inviteret til dialig om receptmedicin (Uge 12 2017). 82,7 % blev inviteret til dialog om håndkøbsmedicin (uge 51 2017). 89 % af vores dosiskunder blev inviteret til dialog (Uge 50 2017).
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder
    Alle forsendelseskunder tilbydes faglig rådgivning ved skriftlig information, der opfordrer kunderne til at kontakte apoteket ved behov for information og rådgivning og i alle tvivlstilfælde. Hvor det er relevant, oplyses altid omkring substitution.
  • Faglig rådgivning og information til forsendelseskunder, målopfyldelse
    Opfyldt. Alle forsendelseskunder får vedlagt skriftlig information med tilbud om rådgivning og information om håndkøbsmedicin, receptmedicin og dosispakket medicin.

Medarbejdere på apoteket

  • Apotekeren (apotekets ejer)
    Marianne Ilkjær Kallesen
  • Apotekets farmaceuter
    3
  • Apotekets farmakonomer
    14
  • Apotekets farmakonomelever
    3
  • Apotekets øvrige medarbejdere
    7

Handicapbetjening

  • Fysisk tilgængelighed for handicappede
    Apoteket har lette adgangsforhold. Døren er altid åben i apotekets åbningstid. Alle skranker kan hæve/sænke, så det er nemt at betjene dankort terminalen. Handicap P-pladser tæt ved centrets indgange. www.dinApoteker.dk

Apotekets udleveringspraksis

Her ses en tabel med oplysninger om apotekets udleveringspraksis i forhold til salg af receptmedicin, der kan substitueres. Substitution betyder, at vi udleverer et andet og billigere lægemiddel end det, lægen har skrevet på recepten. Lægemidlerne har samme virksomme stof.
A B C
Almindelige medicinpakninger Apoteket 80,7% 14,1% 5,2%
Landsgennemsnit 80,1% 13,8% 6,1%
Dosispakket medicin Apoteket 86,6% 11,0% 2,4%
Landsgennemsnit 84,1% 8,4% 7,5%
Oplysningerne vedrører perioden fra april 2019 til september 2019

Tallene i skemaet viser, hvilken procentdel af vores udleveringer af receptmedicin der var:

A: Det billigste lægemiddel (herunder hvor vi udleverer det billigste lægemiddel, som er tilgængeligt, (det billigste lægemiddel kan ikke skaffes) samt hvor recepten er påtegnet "ikke substitution", og vi ikke må substituere til et billigere lægemiddel) 

B: Lægemidler, der er udleveret inden for en fastsat bagatelgrænse. Det vil sige, at det ikke er det billigste lægemiddel men inden for en bagatelgrænse, som vi kan udlevere til dig.

C: Lægemidler der er udleveret uden for den fastsatte bagatelgrænse. Det vil sige dyrere lægemidler over bagatelgrænsen, hvor vi som udgangspunkt skal substituere til det billigste lægemiddel.

I forbindelse med udlevering af dosispakket medicin er udleveringspraksis afhængig af dosispakkeapotekets sortiment.

Vi er forpligtiget til at udlevere det billigste lægemiddel til dig. Vi kan dog i de tilfælde, hvor vi ikke har det billigste lægemiddel på lager, udlevere et lægemiddel til dig, der er lidt dyrere, men inden for en fastsat bagatelgrænse. Vi skal her oplyse dig om prisforskellen på det billigste lægemiddel, og det lægemiddel du får udleveret

 

Mulige årsager til at apoteket ikke har udleveret det billigste tilgængelige lægemiddel:

  • Lægen har skrevet på recepten, at der skal udleveres det ordinerede lægemiddel, hvormed apoteket ikke må substituere til et eventuelt billigere lægemiddel.
  • Kunden har ønsket et andet og dyrere lægemiddel.
  • Apoteket har ikke det billigste tilgængelige lægemiddel på lager, og kunden vil ikke vente på, at apoteket skaffer det.
  • Situationer hvor det billigste lægemiddel ikke kan fremskaffes